pondelok 8. októbra 2007

Jazykove okienko

Ked som prisla v januari do Kolumbie, myslela som si, ze si s jednym HOLA! na zaciatok vystacim. Troj az stvor slovne pozdravy mi hned polozili hlavu do smutku. Hlavne ked som ich ani nemohla najst v slovniku. Okrem HOLA! a stareho znameho BUENAS DIAS! som si odvtedy obohotila svoju slovnu zasobu o dalsie vyrazy, ako napr.:

BUENAS DIAS! - Dobry den! – pouziva sa do 12 hodiny na obed
BUENAS TARDES! - Dobre poobedie! – pouziva sa od 12 do 6 hodiny poobede
BUENAS NOCHES! (Buenas noces!) - Dobry vecer! – pouziva sa od 6 vecer do 5 rana
QUE TAL? (Ke tal?) - Ako sa mas?
QUE MAS? (Ke mas?) - Ako sa mas?
COMO ESTAS, PARCE? (Komo estas, parse?) - Ako sa mas, kamos?
COMO TE FUE? (Komo te fue?) - Ako bolo?
COMO TE VA? (Komo te va?) - Ako ide zivot?
QUE HUBO? (Ke ubo?) alebo tiez QUIBO? (Kjubo?) – Ako je?
QUE HAY? (Ke aj?) alebo tiez QUIAI? (Kjaj?) – Ako je?
BIEN O QUE? (Bjen o ke?) - Dobre ci co?
BIEN O NO? (Bjen o no?) - Dobre ci nie?
BIEN? (Bjen?) - vsak co by sme si to neskratili :-D

BIEN O SI? (Bjen o si?) – Dobre ci hej? - tak o tomto pozdrave nevedia ani samotni Kolumbijcania. Ten sme si totiz vymysleli my - stazisti, aby sme si zabecpecili vzdy pozitivnu odpoved :-D

Slengovy slovnik alias Kolumbia pre vyrazy Parada! Super! Pecka! etc. uvadza nasledovne preklady:
VACANO! (Bakano!)
QUE CHEVERE! (Ke cevere!)
QUE NOTA! (Ke nota!)
QUE CHIMBA! (Ke cimba) – Pozor! Toto slovo ma povod vo vulgarizme. Nikdy ho netreba pouzivat bez ^Que!^ a v nespravnej spolocnosti...

Žiadne komentáre: