pondelok 7. júna 2010

Ako citat Kolumbijcanov.

Naucit sa cudzi jazyk neznamena len vediet pochopit jeho vyznam, ale aj jeho pouzitie. V Spanielcine jednoduche “Si” znamena “Ano“ a jednoduche “No” zase “Nie“. Otazne vsak je, ci tieto slova, maju v kazdej kulture ten isty vyznam.
Katzu je moj novy znamy z Japonska. Raz som to uz nevydrzala a opytala som sa otazku, ktora mi vrtala v hlave uz niekolko rokov. „Je to pravda, ze v Japoncine neexistuje slovo ‘Nie‘? “ Katzu vyvratil tento predsudok. Vraj Japonci su taki mili (alebo tak vychovani), ze sa stale snazia vyhoviet druhej strane, ale ked sa naozaj neda, nemaju problem odmietnut.
Znamena teda Kolumbijske ‘Si‘ naozaj ’Ano‘? Ako citat Kolumbijcanov a rozumiet im, aj ked sa ovlada plynula Spanielcina? Mnoho krat ‘Si‘ naozaj znamena ‘Ano‘, ale ked sa jedna o navrhy tak moze mat aj opacny vyznam. Aj na Slovensku sa vie, ze ’Mozno‘ znamena jednoduche ’Nie‘. To sme si uz davno odkodovali. Lenze v Kolumbii je tych kodov ovela viac a mnoho krat su ovela zlozitejsie.

Situacia 1 – pozvanie do kina:
Ja: „Katka, mas plany na vecer?“
Katka: „Nie, nemam.“
Ja: „Ideme do kina, chces ist s nami?“
Katka: „Hm, dobry napad.“
Ja: „Chceli by sme vidiet XYX. Neviem vsak ci sa ti paci tento druh filmov. “
Katka: „Velmi nie, ale ... vlastne, mne sa pacia vsetky filmy.“
Ja: „Dobre, tak ak chces, mozeme sa stretnut o deviatej v kine.“
Katka: „OK; ale este zavolam nejakych inych kamaratov, bude ti to vadit? Neviem, ci sa im bude chciet. ..“

Odkodovanie: „Vies co, dakujem, ale asi by som sa nebavila, radsej niekedy inokedy“ :-)

Situacia 2 – tu som uz musela zatlacit na pilu, lebo by to malo financne nasledky.
Ja: „Cez vikend ideme jazdit na koni. Chces ist s nami?“
Homark: „Super, jasne.“
Ja: „Potrebujem vediet naisto, lebo sa musi nahlasit presny pocet jazdcov. Ak neprides, budem musiet za teba zaplatit.“
Homark: „Aha, tak ti to potvrdim zajtra.“

Odkodovanie: „Mozno.“ :-)

Niekedy naozaj nie je lahke citat Kolumbijcanov. A to uz ani nehovorim o vaznom businesse. Clovek sa po niekolkych rokoch nauci niekolko kodov. Mozu sa vsak vyskytnut stale novsie a novsie kody a znova a znova sa clovek citi v pomykove. Slusnost a milost su naozaj vzacne kvality, ale niekedy skutocne chyba to jednoduche a jednovyznamove ’Nie, dakujem.‘ Ved svet sa preto nezruti!

Žiadne komentáre: